Komplikace léčby

Po nasazení fixního aparátu může být individuálně vnímána lehká bolestivost zubů. Je způsovena počátečním tlakem aparátku na zuby. Tyto obtíže trvají jen několik dnů po nasazení aparátku, nebo po aktivaci fixního aparátu na dalších kontrolách. Ve vyjímečných případech lze bolestivost utišit analgetiky.

Také tvář, jazyk a rty si chvíli zvykají na přítomnost něčeho nového v ústech a odpovědí mohou být otlaky a oděrky. V těchto případech máte k dispozici vosk, nebo je třeba nás navštívit a my dráždící prvek odstraníme. Potíže pak rychle vymizí.

Ve vyjímečných případech léčba neprobíhá tak jak jsme předpokládali. Nejčastějším důvodem je neobvyklá tkáňová reakce pacienta nebo růst pacienta. To může délku léčby prodloužit, změnit původní léčebný plán nebo způsobit, že výsledný efekt není tak dobrý, jak bychom si přáli.

Někteří pacienti mají tendenci ke ,, zkracování,, kořene zubu. Jedná se o nepatrné změny délky kořene nemající vliv na funkčnost a trvanlivost zubu.

Nejčastější komplikací jsou však odvápněné skvrny na sklovině způsobené špatnou hygienou. Sklovina pod zámky ohrožena není, protože zámek je lepen skloionomerním cementem, který uvolňuje fluor. Nebezpečím je povlak na zubech kolem zámků a mezi nimi. V tomto plaku jsou bakterie, které metabolizují cukry v potravě na kyseliny a ty naleptávají a odvápňují sklovinu. Výsledkem jsou bílé a žluté skvrny na zubech, které již nevymizí.

Zubní povlak také způsobuje zánět dásní. Zanícená dáseň krvácí a zduří  a brání pohybům zubů. Pod zduřelou dásní se špatně udržuje hygiena a to vede ke vzniku odvápněných skvrn, nebo až ke kazu. Za takto poškozené zuby je plně zodpovědný pacient.

Je naší povinností Vás informovat o těchto úskalích ortodontické léčby. Věříme však, že Vaše spolupráce se vyplatí a odměnou Vám bude krásný úsměv a ideální chrup.